Medianäkyvyys ja verkkopalvelu

Luomuksen neljä suosittua yleisökohdetta sekä laitoksen henkilökunta näyttäytyivät säännöllisesti mediassa niin uusien tutkimustulosten kuin erilaisten tapahtumien ja asiantuntijahaastattelujenkin myötä.

Vuonna 2013 Luomuksesta lähti yhteensä 52 tiedotetta, joista 36 käsitteli tutkimusta, kokoelmia ja seurantoja. Loput 16 tiedotetta keskittyivät pääosin yleisökohteiden markkinointiviestintään. Valtaosa lähteneistä tiedotteista oli suomenkielisiä, yksi julkaistiin myös ruotsiksi ja yksi englanniksi kansainvälistä levitystä silmällä pitäen .

Mediaosumat

Vuonna 2013 Luomuksen seurantahaaviin jäi 269 mediaosumaa. Tärkeimpiä kanavia olivat Helsingin Sanomat ja Yle, jotka käsittelivät Luomusta uutisissaan niin painetussa mediassa kuin sähköisesti internetin, radion ja television välityksellä.

Luomukseen tulee päivittäin useita yhteydenottoja. Toimittajat ja suuri yleisö ovat oppineet luottamaan Luomuksen asiantuntijoihin ja kääntyvät heidän puoleensa varsin monimuotoisten luontoon liittyvien kysymystensä kanssa. Arvioiden mukaan yleisökysymyksiin annetaan vuosittain vastauksia useita tuhansia.

Internet ja sosiaalinen media

Vuoden 2013 aikana Luomuksen pääsivustolla vieraili yhteensä 610 624 kävijää (Taulukko 9). Pääsivuston lisäksi Luomus ylläpitää erilaisia kokoelmatietokantoja ja Monimuotoisuutta tutkimassa -blogia. Lähes kaikki Luomuksen sivustot kasvattivat suosiotaan vuoden 2013 aikana: pääsivuston kävijämäärä kasvoi edellisvuodesta lähes 80 000 ja Lintuatlaksen noin 76 000. Myös Monimuotoisuutta tutkimassa -blogin suosio kasvoi noin 1 700 uuden kävijän voimin.

TAULUKKO 9. Vuoden 2013 kävijämäärät Luomuksen ylläpitämillä verkkosivuilla Google Analyticsin mukaan.

Kävijämäärät vuonna 2013
Luomus.fi
610 624
Lintuatlas
141 244
Hatikka (vanha)
26 101
Hatikka (uusi)
80 000
Blogi
9 416
Kielo.luomus.fi
1 149
Rengastus.helsinki.fi
24 650
ESCAPE
590
Löydös
14 227
YHTEENSÄ
908 001

Luomuksen tavoittaa sosiaalisessa mediassa Facebookin fanisivuilta. Sekä luonnontieteellisellä museolla että kasvitieteellisillä puutarhoilla on omat fanisivunsa, joilla julkaistaan ajankohtaista tietoa niin yleisökohteista kuin Luomuksen tekemästä tutkimuksestakin. Molemmilla fanisivuilla tykkääjien määrä nousi vuoden 2013 aikana.

Luomuksen Twitter-tili otetiin vuoden aikana aktiivisempaan käyttöön, joskin valtaosa twiiteistä kulki edelleen yksittäisten henkilöiden omien tilien kautta.

Vuonna 2011 aloitettua Luomus.fi -kotisivujen uusimista jatkettiin edelleen vuonna 2013. Tavoitteena on siirtyä manuaalisesti päivitettävästä sivustosta sisällönhallinta-järjestelmään, uudistaa sivuston ilme uuden LUOMUS-ilmeen mukaiseksi ja päivittää sisällöt ajan tasalle. Sivustoa pyritään kehittämään sekä tutkijoita, yleisöä että viranomaisia paremmin palvelevaksi. Jatkossa on tavoitteena myös lisätä suosituimpien sivujen dynaamisuutta. Sivujen julkaisu häämötti heti vuoden 2014 alussa.