Uhanalaiset kasvit turvassa siemenpankissa

Suomeen on perustettu ensimmäinen uhanalaisten, luonnonvaraisten kasvien siemenpankki. Pankkiin talletetaan vähentyneiden lajien siemeniä pahan päivän varalle, mutta myös mahdollista luontoon palauttamista tai luonnonvaraisen kannan vahvistamista varten.

Kasvien varmuusvarastointia varten on Helsingin yliopiston Kumpulan kasvitieteelliseen puutarhaan perustettu kansallinen luonnonvaraisten kasvien siemenpankki. Siemenpankki on osa maamme uhanalaisten kasvilajien ex situ -suojelua – eli luonnollisen elinpaikan ulkopuolella tapahtuvaa suojelua – edistävää ESCAPE -hanketta (Ex-Situ Conservation of Finnish Native Plant Species), jota EU rahoittaa.

Erittäin uhanalainen hämeenkylmänkukka (Pulsatilla patens) sai kunnian olla ensimmäinen kasvi, jonka siemeniä talletettiin pankkiin. Professori emeritus Pertti Uotila on kerännyt ensimmäiset siemenet, jotka nyt päätyivät pakastimeen.

Hämeenkylmänkukka on Kanta-Hämeen maakuntakukka, ja sitä tavataan etenkin Suur-Hämeenlinnan alueella. Lajin tunnetuista esiintymistä yli puolet on hävinnyt ja jäljellä olevista monet pienentyneet ja heikentyneet. Hämeenkylmänkukka on kevään ensimmäisiä kukkijoita ja sen kauniit siniset kukat ja tupsumaiset hedelmystöt herättävät ansaittua ihailua metsäisillä kasvupaikoillaan.

Kasveja voidaan suojella niiden luontaisen elinympäristön ulkopuolella siemenpankeissa eli varastoimalla kuivattuja siemeniä alhaisessa lämpötilassa. Näin kasvien geenivarat säilyvät mahdollisista luonnonvaraisten kasvupaikkojen tuhoutumisista huolimatta. Siemenpankit myös tukevat luonnonkantojen suojelua, koska niiden avulla voidaan vahvistaa luonnonvaraista kantaa tai lisätä kasveja luonnosta jo hävinneiden tilalle.

Ex situ ja in situ -suojelu

Luonnonvaraisten eliöiden ex situ -suojelu tarkoittaa suojelua luonnollisen elinpaikan ulkopuolella. Se täydentää in situ -suojelua, joka tarkoittaa lajin elinkyvyn turvaamista sen alkuperäisellä elinalueella. Ex situ -suojelua tekevät esimerkiksi eläintarhat, akvaariot, kasvitieteelliset puutarhat ja erilaiset geenipankit. Ex situ -suojeltua kasvimateriaalia voidaan myös palauttaa luontoon, yleensä alkuperäiselle kasvupaikalle vahvistamaan vielä jäljellä olevaa kantaa.