Luomuksen yleisökohteet sekä henkilökunta näyttäytyvät säännöllisesti mediassa niin uusien tutkimustulosten kuin erilaisten tapahtumien ja asiantuntijahaastattelujenkin myötä. Vuonna 2014 Luomuksesta lähti yhteensä 38 tiedotetta, joista 21 käsitteli tutkimusta, kokoelmia ja seurantoja. Loput 17 tiedotetta keskittyivät pääosin yleisökohteiden markkinointiviestintään. Valtaosa lähteneistä tiedotteista oli suomenkielisiä.
Vuonna 2014 Luomuksen seurantahaaviin jäi 222 mediaosumaa. Tärkeimpiä kanavia olivat Yle ja Helsingin Sanomat, jotka käsittelivät Luomusta uutisissaan niin painetussa mediassa kuin sähköisesti internetin, radion ja television välityksellä.
Luomukseen tulee päivittäin useita yhteydenottoja. Toimittajat ja suuri yleisö ovat oppineet luottamaan Luomuksen asiantuntijoihin ja kääntyvät heidän puoleensa varsin monimuotoisten luontoon liittyvien kysymystensä kanssa. Arvioiden mukaan yleisökysymyksiin annetaan vuosittain useita tuhansia vastauksia.
Vuonna 2011 aloitettu Luomus.fi -verkkosivujen uudistus saatiin päätökseen vuoden 2014 alussa. Sivuston visuaalinen ilme mukailee Luomuksen uutta ilmettä ja uusi nettipohjainen Drupal-alusta mahdollistaa sivujen sujuvan mobiilikäytön. Sivuston sisältökin koki mullistuksen: tuttu eläin-, kasvi- ja kiviluokittelu hylättiin ja siirryttiin organisaatiolähtöisestä ajattelusta kokonaisuuksiin. Nyt Luomuksen tutkimuksesta kerrotaan erilaisten teemojen, kuten ihmisen ja ympäristön suhde sekä maapallon historia, avulla.
Vuoden 2014 aikana Luomuksen pääsivustolla vieraili yhteensä 540 572 kävijää (Taulukko 9). Pääsivuston lisäksi Luomus ylläpitää erilaisia kokoelmatietokantoja ja blogia.
Kesän 2014 kynnyksellä avattu kansallinen vieraslajiportaali keräsi vuoden aikana yli 50 000 kävijää. Portaaliin on koottu aiemmin hajallaan ollut vieraslajitieto. Sivusto tarjoaa yleistietoa vieraslajeista ja niiden hävittämisestä sekä antaa kävijöille mahdollisuuden ilmoittaa omista vieraslajihavainnoistaan.
TAULUKKO 9. Vuoden 2014 kävijämäärät Luomuksen ylläpitämillä verkkosivuilla Google Analyticsin mukaan.
Kävijämäärät vuonna 2014 |
|
---|---|
Luomus.fi | 540 572 |
Lintuatlas | 146 645 |
Hatikka (vanha) | 16 852 |
Monimuotoisuutta tutkimassa -blogi | 4 184 |
Rengastus.helsinki.fi | 25 414 |
ESCAPE | 57 |
Löydös | 20 168 |
Jäkäläkongressi | 469 |
Kevätseurannan tulospalvelu | 6 857 |
Vieraslajit.fi | 53 862 |
YHTEENSÄ | 815 080 |
Luomuksen tavoittaa sosiaalisessa mediassa Facebookin fanisivuilta. Sekä luonnontieteellisellä museolla että kasvitieteellisillä puutarhoilla on omat fanisivunsa, joilla julkaistaan ajankohtaista tietoa niin yleisökohteista kuin Luomuksen tekemästä tutkimuksestakin. Molemmilla fanisivuilla tykkääjien määrä nousi vuoden 2014 aikana. Lisäksi Luomuksella on oma Twitter- ja Instagram-tili.
Luonnontieteellinen keskusmuseo 2014