Medianäkyvyys ja verkkopalvelu

Luomuksen yleisökohteet sekä henkilökunta näyttäytyvät säännöllisesti mediassa niin uusien tutkimustulosten kuin erilaisten tapahtumien ja asiantuntijahaastattelujenkin myötä. Vuonna 2014 Luomuksesta lähti yhteensä 38 tiedotetta, joista 21 käsitteli tutkimusta, kokoelmia ja seurantoja. Loput 17 tiedotetta keskittyivät pääosin yleisökohteiden markkinointiviestintään. Valtaosa lähteneistä tiedotteista oli suomenkielisiä.

Mediaosumat

Vuonna 2014 Luomuksen seurantahaaviin jäi 222 mediaosumaa. Tärkeimpiä kanavia olivat Yle ja Helsingin Sanomat, jotka käsittelivät Luomusta uutisissaan niin painetussa mediassa kuin sähköisesti internetin, radion ja television välityksellä.

Luomukseen tulee päivittäin useita yhteydenottoja. Toimittajat ja suuri yleisö ovat oppineet luottamaan Luomuksen asiantuntijoihin ja kääntyvät heidän puoleensa varsin monimuotoisten luontoon liittyvien kysymystensä kanssa. Arvioiden mukaan yleisökysymyksiin annetaan vuosittain useita tuhansia vastauksia.

Internet ja sosiaalinen media

Vuonna 2011 aloitettu Luomus.fi -verkkosivujen uudistus saatiin päätökseen vuoden 2014 alussa. Sivuston visuaalinen ilme mukailee Luomuksen uutta ilmettä ja uusi nettipohjainen Drupal-alusta mahdollistaa sivujen sujuvan mobiilikäytön. Sivuston sisältökin koki mullistuksen: tuttu eläin-, kasvi- ja kiviluokittelu hylättiin ja siirryttiin organisaatiolähtöisestä ajattelusta kokonaisuuksiin. Nyt Luomuksen tutkimuksesta kerrotaan erilaisten teemojen, kuten ihmisen ja ympäristön suhde sekä maapallon historia, avulla.

Vuoden 2014 aikana Luomuksen pääsivustolla vieraili yhteensä 540 572 kävijää (Taulukko 9). Pääsivuston lisäksi Luomus ylläpitää erilaisia kokoelmatietokantoja ja blogia.

Kesän 2014 kynnyksellä avattu kansallinen vieraslajiportaali keräsi vuoden aikana yli 50 000 kävijää. Portaaliin on koottu aiemmin hajallaan ollut vieraslajitieto. Sivusto tarjoaa yleistietoa vieraslajeista ja niiden hävittämisestä sekä antaa kävijöille mahdollisuuden ilmoittaa omista vieraslajihavainnoistaan.

TAULUKKO 9. Vuoden 2014 kävijämäärät Luomuksen ylläpitämillä verkkosivuilla Google Analyticsin mukaan.

Kävijämäärät vuonna 2014
Luomus.fi
540 572
Lintuatlas
146 645
Hatikka (vanha)
16 852
Monimuotoisuutta tutkimassa -blogi
4 184
Rengastus.helsinki.fi
25 414
ESCAPE 57
Löydös
20 168
Jäkäläkongressi
469
Kevätseurannan tulospalvelu
6 857
Vieraslajit.fi
53 862
YHTEENSÄ 815 080

Luomuksen tavoittaa sosiaalisessa mediassa Facebookin fanisivuilta. Sekä luonnontieteellisellä museolla että kasvitieteellisillä puutarhoilla on omat fanisivunsa, joilla julkaistaan ajankohtaista tietoa niin yleisökohteista kuin Luomuksen tekemästä tutkimuksestakin. Molemmilla fanisivuilla tykkääjien määrä nousi vuoden 2014 aikana. Lisäksi Luomuksella on oma Twitter- ja Instagram-tili.