Luonnon seuranta ja kartoitus

Luomus on avainasemassa kotimaisten ja osin kansainvälistenkin luonnontieteellisten näytteiden ja havaintojen keräämisessä, tallentamisessa, säilyttämisessä ja tutkimisessa. Uhanalaisten lajien seurannoista on muodostunut pysyvä työkenttä. Luomuksen luonnon seurantaa ja lajiston kartoitusta koskevaa työtä linjaa seurantaohjausryhmä (SOR), joka aloitti toimintansa vuonna 2011.

Atlas Florae Europeae (AFE)

Luomus seuraa ja kartoittaa luontoa monin tavoin. Merkittävimpiä Luomuksen koordinoimia pitkäaikaisia kartoitushankkeita ovat Euroopan putkilokasvien levinneisyyskartoitus Atlas Florae Europeae (AFE) sekä Suomen putkilokasvien kartoitus. AFE:n ensisijaisena tarkoituksena on tuottaa putkilokasvien levinneisyyttä kuvaavia kasvikarttoja, joiden mukana on niitä täydentäviä lajin tai alalajin taksonomisia tietoja.

Lintulaskennat ja kartoitukset

Lintulaskennat ovat yksi merkittävimmistä ja pitkäaikaisimmista Luomuksen koordinoimista lajistoseurannoista. Vapaaehtoisten työpanos näissä seurannoissa on korvaamaton, sillä vuosittain seurantoihin osallistuu toista tuhatta vapaaehtoista. Kartoitus- ja seuranta-aineistot ovat paitsi tutkimusmateriaalia myös tärkeitä ympäristöhallinnon tiedonlähteitä. Lintukantojen seuranta-aineistoja on hyödynnetty esimerkiksi tutkimuksissa, joissa tarkastellaan eliöiden reaktioita muuttuvaan ilmastoon.

Vapaaehtoisten ilmoittamat havainnot koostuvat muun muassa rengastettujen lintujen lukumääristä, erilaisissa lintulaskennoissa havaituista yksilöistä sekä pesälöydöistä. Vuoden 2014 aikana ilmoitettiin pesintätulos yli tuhannesta linnunpesästä ja tehtiin yli 2 000 lintulaskentaa (Taulukko 5).

TAULUKKO 5. Vuoden 2014 aikana lasketut seurantapisteet, reitit ja laskennat.

Linnustonseurannan laskennat vuonna 2014
300
YHTEENSÄ
3 285

Havaintoaineistot ja harrastajayhteistyö

Vuoden 2014 seurantojen tiedot saatiin pääasiassa lintuseurantojen, Hatikka-havaintopäiväkirjan ja kasveihin keskittyvän Kastikka-tietokannan avulla. Vuoden 2014 aikana Hatikkaan tallennettiin yhteensä 72 000 havaintoa ja Kastikkaan 139 746 havaintoa.

Valtaosa tiedoista saatiin vapaaehtoisilta harrastajilta, jotka ovat keskeisessä roolissa kerättäessä luonnosta laajoja havaintoaineistoja. Monet aineistoista ovat niin mittavia, että niiden kerääminen olisi mahdotonta ilman vapaaehtoisten työpanosta.