Media
Toimittaja Mika Tommola seuraa ryhävalaan luurangon kokoamista Luonnontieteellisen museon luusalissa helmikuussa 2011 |
Luonnontieteelliseen keskusmuseoon Luomukseen kuuluu neljä suosittua yleisökohdetta ja laitoksen henkilökunta toimii asiantuntijana monissa asioissa. Tämä näkyy myös mediassa.
Vuonna 2011 mediaosumia oli painetussa mediassa noin 149 (tavoite 250) ja sähköisessä mediassa 69 (tavoite 150). Osumista 9 saatiin ruotsinkielisestä ja 5 kansainvälisestä mediasta.
Varsinaista mediaseurantaa ei
taloudellisista syistä pystytty tekemään,
mikä osaltaan voinee selittää eroa; esimerkiksi pääkaupunkiseudun
ulkopuolella ilmestyvän painetun median seuraaminen on erittäin hankalaa.
Luomukseen tulee päivittäin useita yhteydenottoja. Toimittajat ja suuri yleisö ovat oppineet luottamaan Luomuksen asiantuntijoihin ja kääntyvät heidän puoleensa varsin monimuotoisten luontoon liittyvien kysymystensä kanssa.
Uusi ilme
Luomuksen visuaalisen ilmeen uudistamista jatkettiin vuonna 2011 yhteistyössä suunnittelutoimisto Taivaan kanssa. Luonnontieteellisen keskusmuseon ilme kirkastui jo uuden LUOMUS -nimen ja logon osalta. Kehittämistyö jatkuu edelleen vuonna 2012, jolloin uusi ilme on tavoitteena ottaa kokonaisvaltaisesti käyttöön.
Uusi ilme – uusi yhtenäisyys >
Internet ja sosiaalinen media
Vuoden 2011 aikana Luonnontieteellisen keskusmuseon pääsivustolla www.luomus.fi vieraili yli puoli miljoonaa kävijää (TAULUKKO 9). Pääsivuston lisäksi Luomus ylläpitää kokoelmatietokantoja ja Monimuotoisuutta tutkimassa -blogia.
Sosiaalisessa mediassa Luomus on läsnä Facebookin fanisivuilla. Luonnontieteellisellä museolla (www.facebook.com/luonnontieteellinenmuseo) ja Kasvitieteellisillä puutarhoilla (www.facebook.com/kasvitieteellinenpuutarha) on omat sivunsa.
Luomuksen Internet-sivujen uusiminen aloitettiin vuonna 2011. Tavoitteena on siirtyä manuaalisesti päivitettävästä sivustosta sisällönhallintajärjestelmään, uudistaa sivuston ilme uuden LUOMUS-ilmeen mukaisesti ja päivittää sisällöt ajan tasalle. Sivustoa pyritään kehittämään sekä kansalaisia että viranomaisia paremmin palvelevaksi. Jatkossa on tavoitteena myös lisätä suosituimpien sivujen dynaamisuutta.
TAULUKKO 9. Vuoden 2011 kävijämäärät Luomuksen ylläpitämillä verkkosivuilla Google Analyticsin mukaan.
Kävijämäärät vuonna 2011 |
|
Luomus.fi | 531 051 |
Lintuatlas | 65 332 |
Hatikka (vanha) | 49 393 |
Hatikka (uusi, arvio) | 50 000 |
Evoluutio.fi | 426 |
Blogi (arvio) | 7 746 |
Kielo | 73 617 |
Rengastus.helsinki.fi | 12 949 |
YHTEENSÄ | 790 514 |