Medianäkyvyys ja verkkopalvelu

Luomuksen yleisökohteet sekä henkilökunta näyttäytyvät säännöllisesti mediassa niin uusien tutkimustulosten kuin erilaisten tapahtumien ja asiantuntijahaastattelujenkin myötä. Medianäkyvyyden ohella Luomuksen asiantuntijapalveluille on myös suuren yleisön tilaus, ja laitoksen toimintaa seurataan aktiivisesti verkkosivujen ja sosiaalisen median välityksellä.

Tiedotteet

Luomuksen tutkijoiden tuottamista tutkimustuloksista sekä yleisökohteiden tapahtumista ja uutisista viestitään edelleen mediatiedotteilla. Esimerkiksi vuonna 2016 (Taulukko 10 A) Luomuksesta lähti yhteensä 43 tiedotetta, joista 29 käsitteli tutkimusta, kokoelmia ja seurantoja. Loput 14 keskittyivät yleisökohteiden markkinointiviestintään ja muihin asioihin. Luomuksen mahdollisuudet viestiä toiminnastaan ovat heikentyneet Helsingin yliopiston keskitettyä viestintäresurssit Yliopistopalveluihin ja alettua painottaa konserniviestintää. Tämä näkyy Luomuksen mediatiedotteiden vähenemisenä vuodesta 2015 alkaen.

TAULUKKO 10 A. Luomuksesta lähteneiden tiedotteiden määrät teemoittain vuosina 2012–2016.

Tiedotemäärät teemoittain
2012
2013
2014
2015
2016
Tutkimus, kokoelmat, seurannat
35
36
21
25
29
Yleisökohteet ja muut asiat
28
16
17
5
14
YHTEENSÄ
36
52
38
30
43

Medianäkyvyys ja asiantuntijayhteydenotot

Luomus ja sen asiantuntijat ovat vuosittain näyttävästi esillä niin lehdistössä, radiossa, TV:ssä kuin verkossakin. Tärkeimpiä näkyvyyskanavia Luomukselle ovat suuret mediatalot, kuten Yle ja Helsingin Sanomat, jotka käsittelevät laitosta uutisissaan usealla eri julkaisualustalla.

Luomukseen tulee päivittäin useita yhteydenottoja eri kanavia pitkin. Toimittajat ja suuri yleisö ovat oppineet luottamaan Luomuksen asiantuntijoihin ja kääntyvät heidän puoleensa varsin monimuotoisten luontoon liittyvien kysymystensä kanssa. Arvioiden mukaan yleisökysymyksiin annetaan vuosittain useita tuhansia vastauksia.

Internet ja sosiaalinen media

Luomuksen verkkosivut, Luomus.fi, ovat pääväylä suurelle yleisölle tarkoitetulle tiedotukselle. Luomuksen nettisivut ovatkin kovassa käytössä: esimerkiksi vuonna 2016 Luomuksen pääsivustolla vieraili yhteensä yli miljoona kävijää (Taulukko 10 B)! Kasvua vuoteen 2014 nähden oli huimasti vuoden 2016 lisäksi myös vuonna 2015. Verkkosivujen kasvaneet kävijämäärät ovat todennäköisesti tulosta vuonna 2015 avatusta uudesta Muutosta ilmassa -näyttelystä, joka keräsi paljon medianäkyvyyttä ja kiinnostuneita kävijöitä. Pääsivuston lisäksi Luomus ylläpitää erilaisia kokoelmatietokantoja, projektisivuja sekä blogia.

Vuonna 2015 virallisesti avattu Luomuksen koordinoima Suomen Lajitietokeskuksen verkkosivu Laji.fi on löytänyt käyttäjänsä hyvin. Vuoden 2015 aikana Lajitietokeskuksen sivuilla vierailtiin yhteensä 126 078 kertaa ja vuonna 2016 vierailukertoja kertyi jo lähes 200 000.

TAULUKKO 10 B. Vuosien 2014–2016 kävijämäärät Luomuksen ylläpitämillä verkkosivuilla Google Analyticsin mukaan.

Verkkosivujen kävijämäärät
2014
2015
2016
Luomus.fi
540 572
1 097 624
1 206 735
Lintuatlas
146 645
285 162
282 517
Hatikka (vanha)
16 852
54 264
34 786
Rengastus.helsinki.fi
25 414
123 529
157 879
Löydös
20 168
51 478
51 347
Jäkäläkongressi
469
7 791
34 810
Kevätseurannan tulospalvelu
6 857
22 731
23 802
Laji.fi
-
126 078
197 205
Kotka
-
2 113
6 235
Vieraslajit.fi
53 862
243 514
324 154
YHTEENSÄ
815 080
1 954 297
2 122 011

Luomus on verkossa näkyvästi esillä myös sosiaalisen median eri kanavissa. Facebookissa luonnontieteellisellä museolla että kasvitieteellisillä puutarhoilla on omat sivunsa, joilla julkaistaan ajankohtaista tietoa niin yleisökohteista kuin Luomuksen tekemästä tutkimuksestakin. Lisäksi Luomuksella on oma Youtube-, Twitter- ja Instagram-tili. Kaikkien sosiaalisten median kanavien seuraajaluvut kasvoivat vuosina 20152016 Instagramissa Luomuksen tilillä ylittyi vuoden 2016 aikana 1000 tykkääjän raja.