Tunniste
Luonnontieteellisen keskusmuseon sivulle >

Kokoelmat

Luonnontieteellisen keskusmuseon Luomuksen kokoelmat koostuvat eläin-, kasvi-, sieni-, kivi- ja fossiilinäytteistä. Tieteellisten kokoelmien lisäksi Luomus kerää ja säilyttää useita erilaisia tietoaineistoja. Kaiken kaikkiaan Luomuksen kokoelmat kattavat yli 50 prosenttia kaikista Suomen luonnontieteellisistä kokoelmista.

Luomuksen luonnontieteelliset kansalliskokoelmat toimivat arvokkaana aineistona sekä kotimaisille että kansainvälisille toimijoille. Kokoelmia käytetään Helsingin yliopiston eläintieteen, geologian sekä kasvi- ja sienitieteen aloilla, minkä lisäksi myös useat muut tutkimusalat hyödyntävät Luomuksen kokoelmia ja havaintoaineistoja lisäaineistoinaan.

Luomuksen neljä yleisökohdetta kokoelmineen palvelevat luontotiedon ja tutkimustulosten jakamista suurelle yleisölle.

Keskusmuseon ylläpitämät kokoelmat käsittävät noin 13 miljoonaa eläin-, kasvi- ja geologista näytettä. Kokoelmat ovat tärkeä Suomen luonnon ja sen monimuotoisuuden säilö, sillä luonnontieteellisten museoiden ja kasvitieteellisten puutarhojen kokoelmat saattavat joskus olla ainoa todiste menneestä monimuotoisuudesta.

Vuonna 2007 Luomus käynnisti laajamittaisen hankkeen, jonka tavoitteena on saada tähän asti digitoimattomat kokoelmat tietojärjestelmiin.